Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Pomoc psychologiczno–pedagogiczna polega na rozpoznaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w szczególności dzieciom:

  • niepełnosprawnym;
  • niedostosowanym społecznie;
  • zagrożonym niedostosowaniem społecznym;
  • ze specyficznym trudnościami w uczeniu się;
  • z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych;
  • z chorobami przewlekłymi;
  • z niepowodzeniami edukacyjnymi;
  • z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
  • z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanego z wcześniejszym kształceniem za granicą;
  • będących w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej;
  • szczególnie uzdolnionym;
  • z zaburzeniami zachowania lub emocji.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna realizowana jest we współpracy z:

  • rodzicami dzieci;
  • poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
  • placówkami doskonalenia nauczycieli;
  • innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
  • organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana w formie zajęć specjalistycznych: korekcyjno - kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych o charakterze terapeutycznym, a także w formie porad i konsultacji. Udzielana jest w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a w szczególności przez psychologa i logopedę w formie:

  • zajęć rozwijających uzdolnienia;
  • zajęć specjalistycznych (korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne oraz innych o charakterze terapeutycznym;
  • porad i konsultacji;
  • zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.

Celem udzielanej rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest:

  • wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
  • rozwijanie ich umiejętności wychowawczych.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.