Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Pomoc psychologiczno–pedagogiczna polega na rozpoznaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w szczególności dzieciom:
- niepełnosprawnym;
- niedostosowanym społecznie;
- zagrożonym niedostosowaniem społecznym;
- ze specyficznym trudnościami w uczeniu się;
- z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych;
- z chorobami przewlekłymi;
- z niepowodzeniami edukacyjnymi;
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
- z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanego z wcześniejszym kształceniem za granicą;
- będących w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej;
- szczególnie uzdolnionym;
- z zaburzeniami zachowania lub emocji.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna realizowana jest we współpracy z:
- rodzicami dzieci;
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
- placówkami doskonalenia nauczycieli;
- innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
- organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana w formie zajęć specjalistycznych: korekcyjno - kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych o charakterze terapeutycznym, a także w formie porad i konsultacji. Udzielana jest w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a w szczególności przez psychologa i logopedę w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia;
- zajęć specjalistycznych (korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne oraz innych o charakterze terapeutycznym;
- porad i konsultacji;
- zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
Celem udzielanej rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest:
- wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- rozwijanie ich umiejętności wychowawczych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.